1887-1888: Železnice Frýdek-Těšín

Trocha historie nikoho nezabije

Moderátor: infoFT

Odpovědět
infoFT
Site Admin
Příspěvky: 196
Registrován: sob 24. zář 2016 13:00:56

1887-1888: Železnice Frýdek-Těšín

Příspěvek od infoFT »

Jižní částí Tošanovic vede regionální železniční trať z Frýdku-Místku do Českého a polského Těšína.
Její provoz byl slavnostně zahájen 1. června 1888. Na tomto úseku byly v letech 1887-1888 postaveny
tři nádražní budovy v Dobré, Hnojníku a Ropici, v Dobraticích a Střítěži byly pak zřízeny zastávky.

Na podnět obyvatel obou Tošanovic svolali Josef Oborný a strojvůdce Špok v roce 1954 schůzi
ke zřízení železniční zastávky při železničním domku Badura v Horních Tošanovicích.
Zastávka byla následně povolena, postavena a pojmenována Tošanovice.

Po obou stranách trati stálo původně 14 strážních domků. Postupně však byly pro svůj špatný stav
buď zbourány nebo pronajaty a odprodány soukromým zájemcům. Jako první bezpečnostní zařízení
byly na trati zřízeny také zvonkové signální věže, které oznamovaly odjezdy vlaků ze sousedních stanic.
Fungovaly více než půl století a byly zrušeny po 2. světové válce.

Na celém úseku trati stálo 13 železničních přejezdů chráněných závorami,
které obsluhovali výhybkáři z jednotlivých stanic.

Zdroj: Horní Tošanovice, Mgr. Irena Cichá, Český Těšín 2005
Odpovědět